Du er her: Hjem > Kurser

Kurser

Kurser i Nordvestsjællands Biavlerforening

Begynderkursus i fritidsbiavl 2019:

Det er ikke svært at være biavler, men det er meget afgørende at starte rigtigt!

Hvordan? Meld dig til vores bikursus i 2019. Teoridelen gennemføres på følgende aftener i 2019 fra kl. 19.00 til 21.30: 29. jan., 5. feb., 19. feb., 26. feb., 5. marts. De 5 teoriaftener gennemføres på Svebølle skole, Stationsvej 3, 4470 Svebølle. .

Kurset slutter med udgangen af 2019. Teorien er den første del af kurset. Anden del er den meget vigtige oplæring i praktisk biavl i skolebigården. Den sker sammen med erfarne instruktører. Vi mødes ca. hver 7. aften i april, maj og første halvdel af juni. Derefter ca. hver 10. aften, dog med lidt længere intervaller sidst på sæsonen. Udover at lære praktisk ”håndholdt” biavl i skolebigården gennem hele året - tilbyder vi også en erfaren biavler som din mentor hjemme i din egen bigård, når du starter med din første bifamilie. Mange har været glade for den mulighed. Fra april - maj måned kan du være biavler med din første bifamilie, og du kan nå at høste din egen honning i 2019.

Hvis du gerne vil høre nærmere, er du velkommen til at ringe eller sende en sms til Curt Hartvig-Clausen på 28704404. Du kan også sende en mail til Curt på summasummarum@live.dk.

Kursusmål Målet med teoridelen er at give dig en grundlæggende forståelse for bi-samfundet og dets behov, samt hvad biavleren bør gøre, hvorfor, hvornår og hvordan. Samtidig vil vi gerne give dig lyst til at lære mere om bier og lære meget mere i samværet med os andre i skolebigården. Succeskriteriet er, at alle kursusdeltagere bliver biavlere.

Priser på kontingenter og kursus i Nordvestsjællands Biavlerforening (NVB) i 2019   1 års medlemskab af Danmarks Biavlerforening (DBF) 710 kr. + af NVB 100 kr., I alt 810 kr. Kursusdeltagelse inklusiv kursusmateriale for alle deltagere: 190 kr., I alt 1000 kr. Hvis du allerede er medlem af DBF og NVB, skal du altså kun betale 190 kr. for deltagelse på kurset.

Hvordan betaler jeg? Kontingenterne til DBF og NVB betales på www.biavl.dk. Klik på den brune bjælke ”For medlemmer”. Klik derefter på ”Bishoppen” i menuen øverst på siden. Klik så på  den gule bjælke ”Gå til bishoppen” Klik dernæst på Helårsmedlemsskab i menuen til venstre på siden. Du møder her en oversigt over alle biavlerforeningerne i DK. Gå til den fjerde sidste: Nordvestsjællands BF og meld dig ind. Straks efter indmeldelsen på Bishoppen vil du modtage en mail med kvittering på dit køb af medlemskab. Denne kvittering bedes du medbringe på første kursusaften som dokumentation for din indmeldelse. Du mangler nu blot at betale 190 kr. for kurset til NVB's konto: 0537 178489 så rettidigt, at beløbet er os i hænde senest tirsdag den 29. januar.

Begynderkurset er altså en samlet pakke til én person. Er I to med samme adresse – er det kun den ene af jer der behøver at være medlem af DBF. I skal derimod begge være medlem af NVB for at kunne deltage i begynderkurset sammen. Ens samlever eller ægtefælle kan derfor nøjes med at betale 100 kr. i kontingent til NVB (=familiemedlemskab) og 190 kr. i kursusafgift = 290 kr.

Børn og unge under 18 år betaler 190 kr. for kurset. Børn og unge under 18 år i følge med en forælder betaler ikke noget kontingent til NVB.

Har du spørgsmål vedr. kontingenter og kursusgebyr – så kontakt Curt Hartvig-Clausen eller foreningen kasserer Kamma Rasmussen på ktr@ka-net.dk.

Nogle dage efter, at DBF har registreret dit medlemskab, sender de et velkomstbrev + et skema til afkrydsning vedr. begynderbog, CD og materiel med 20 % rabat.

På kurset taler vi meget om, hvad begynderen har brug for af materiel det første år. Begynderpakken er et godt tilbud, men jeg anbefaler at vente med køb af lærebog og materiel, til vi har talt om det på kurset.

På kurset bruger vi bogen ”Bier i baghaven” af Karin Gutfelt og Torben Overgaard. Vi vil anbefale at du køber den inden kursusstart. Den kan købes via nettet for ca. 200 kr.

.