Du er her: Hjem > Skolebigården > Grøn voks

Grøn voks

Konvertering til grønvoks

Det er godt at vide, at man som biavler har gjort hvad der er muligt for at honningen er fri for uønskede stoffer, herunder at man kun bruger voks fra kollegaer, der ikke anvender pesticider i egen biavl.

Befolkningen er generelt blevet mere opmærksom på sunde fødevarer og man kan derfor med god samvittighed sælge sin honning som sund honning når man anvender grøn voks.

Hvordan skifter du i praksis til grøn voks ?

Ved biårets start mærkes alle ikke grønne rammer. Hermed menes, de rammer som familien sidder på, samt de gamle rammer fra sidste år ( jomfrutavler/kunsttavler) som skal indgå i produktionen.

Mærkningen kan foretages ved at sætte en tegnestift synligt på bærerammen.

Det er vigtigt, at være opmærksom på at bierne indvintres på grøn voks, således at man i løbet af een sæson bliver grøn biavler. Jomfrutavler, der ikke er grønne anbefales omsmeltet.

Ved årets slyngninger skal man være opmærksom på, at udfase de ikke grønne tavler ( de mærkede). De mærkede tavler skal separeres fra de umærkede ved fremsendelse til vokssmelteriet.

Hvor køber man grøn voks?

Der kan købes grøn voks i Bicentret i Reerslev og Bihuset i Tappernøje

Begge steder bliver der smeltet grøn voks på fastlagte tidspunkter i efteråret.

Regler og gode råd for pakning af rammer til omsmeltning

1. Stabel rammerne i bundter à maks. 24-25 rammer og bind dem sammen. Rammerne lægges let forskudt så hjørneklodserne kan passere hinanden og rammernes toppe og bunde flugter (ikke på kryds og tværs), så de fylder mindst muligt. Bind dem sammen med snor, så rammerne let kan holdes samlet, når de sænkes ned i smeltekarret.

2. Mærk hvert bundt med en solid mærkeseddel, bundet godt til den snor, der holder sammen på rammerne. Mærkesedlen skal kunne tåle smeltekarret. Brug mærkesedler af pap eller de såkaldte manilamærker.

3. Skriv tydeligt navn. Da hver biavlers rammer bliver smeltet samlet, er det vigtigt at mærkesedlerne er ens og tydeligt påført navn og tilhørsforhold. Af samme grund er det vigtig, at man kan se, hvor mange sække der er fra den enkelte biavler. Dette klares ved at skrive: 1 / 5, 2 / 5 osv. til 5 / 5, hvis der fx er tale om 5 sække i alt. Tilhørsforholdet til en biavlerforening kan gøres ekstra tydeligt med en farve. Pak hvert bundt i kraftig plast eller to kraftige plastiksække.

4. Mærk også posen yderst - helt som mærkaten på snoren inde i sækken, da det er en hjælp, når poser fra samme biavler skal samles, for at indholdet kan blive smeltet på én gang.

5. En ekstra sikring mod at få forvekslet sine rammer, eller ligefrem miste ramme, er at mærke dem med et brændemærke, en tegnestift, et skæremærke eller på hæftning af andet holdbart mærke.